PTE MIK

Még mindig ott van a szívekben az idén 110 éve indult pécsi villamos

By hizsnyikb okt 31, 2023

Idén, 2023-ban ünnepelné 110. születésnapját a hajdani pécsi villamos, az ezt reprezentáló kiállított szerelvény új helyet is kapott a városban. A villamos egykoron 1913. október 20.- és 1960. augusztus 31. között szállította Pécsett az utasokat, 47 éven keresztül.

 

Sok pécsinek és a város látogatóinak ismerős lehet a szinte emblematikus sárga villamoskocsi, melynek látványa felidéz egy elmúlt korszakot, és visszarepít bennünket a 20. század polgári világába. A kiállított kocsi majd 10 éven keresztül a Ferencesek utcáján volt látható és látogatható, 2012 és 2022 között, azonban erről a helyszínről 2022 novemberében el kellett távolítani. Új helyére, a Balokány ligetbe 2023 szeptemberében került egy alapos renoválás után, melyet a BIOKOM Nonprofit Kft. hajtott végre. A kívül-belül felújított szerelvényen és az alatta kiépített korhű sínen kívül ismertető-tábla és az egykori úthálózat térképe, valamint korabeli fényképek is várják a látogatókat. Fontos megjegyezni, hogy a kiállított szerelvény valójában nem Pécsett, hanem Budapesten közlekedett az elmúlt században, ugyanis a pécsi szerelvények sajnos nem maradtak fent az utókor számára.

Pont mint a Ferencesek utcája, a Balokány-liget is autentikus helyszín a villamoskocsi kiállítására, ugyanis mindkettő valós megálló volt a villamosvasút üzemidejében  Az egyvágányú, kitérő rendszerben működtetett hálózat nyomtávolsága 1435 m volt. A Pécs belvárosát a Szigeti és Budai külvárossal összekötő járat ezen a három útvonalon közlekedett annak idején:

  • Zsolnay Gyár (Zsolnay negyed) – Főpályaudvar,
  • Budai külvárosi pályaudvar – Hadapród iskola (POTE),
  • Zsolnay gyár – Hadapród iskola.

 

A jelenleg csak látványosságnak és korlenyomatnak tekinthető pécsi villamos azonban annak idején szerves része volt Pécs infrastruktúrájának. A villamosvonal-hálózat tervei és a kivitelezés Nendtvich Andor polgármesteri ideje alatt készültek, Szakonyi Lajos: Pécs város közlekedésének kialakulása című kiadványában így emlékszik erre az időszakra:

„Az építkezési munkákat 1913. április 12-én a kitűzéssel kezdték. Az építkezés fő vállalkozója Pécs város tanácsa és a Ganz Villamossági Rt. volt. A munkálatokat a tanács részéről Rauch János városi főmérnök, a Ganz-gyár részéről Fabricius Lajos budapesti mérnök irányította. A pálya al- és felépítményének építését a Ganz cég alvállalkozóknak adta, nevezetesen a budapesti Baján és Melegi építési vállalatnak. E cégnél Baján Artúr és Főző Sándor mérnökök vezették a munkát.”

A villamos 47 éves pályafutása végére sajnos nem tudott lépést tartani a fejlődő világgal, mint például a forgalom vagy az utasok számának növekedése. A városvezetésnek pedig nem volt elegendő forrása a hálózat korszerűsítésére, így 1960-ban buszok vették át a villamos helyét.

A Balokány-ligetben megtekinthető kocsin kívül Pécs történelmi belvárosában egyes utcákon meghagyott síndarab állít emléket a majdnem fél évszázadon keresztül közlekedő  pécsi villamosoknak.

Források:

Szakonyi Lajos: Pécs város közlekedésének kialakulása

 wikipédia.hu

pecsivillamos.hu

Hasonló cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük