PTE MIK

A kortárs építészet díszlete, avagy az Élősködők című film építészeti gondolatok mentén

Hogyan tud megtervezni egy házat egy produkciós vezető, ami építészeti szempontból példaértékű? Amikor kijött ez a film, sokan azt gondolták, hogy a középpontban lévő családi házat egy az egyben megépítették, mert annyira jól sikerült és hitelesnek tűnt a filmvásznon. Kíváncsi vagy, hogy mi volt a titok nyitja? Ebből a cikkből megtudhatod.

Az Élősködők című dél-koreai filmet (angolul Parasite) Bong Joon rendezte, a produkciós vezetője Lee Ha Jun volt. A film számos díjat bezsebelt, a 2020-as Oscar-díj legjobb produkciós tervének jelölték, és bár ezt a díjat végül nem kapta meg, az Élősködők lett az első nem angol nyelvű film, amely négy kategóriában is első helyezést kapott az Oscaron: elnyerte a legjobb film, a legjobb rendezés, a legjobb nemzetközi játékfilm és a legjobb írás (eredeti forgatókönyv) díját.

A HELYSZÍN

A film arról szól, hogy egy szegény család hogyan kapcsolódik be a jómódú Park család háztartásába. A jelenetek 60%-a ennek a gazdag családnak a házában játszódik. Bong forgatókönyve aprólékos és pontos volt, minden színész mozgását leírták a jelenetekben, ezekhez a jelenetekhez alakították ki a tereket.

„Számomra az egységek és a képkockázás prioritást élvez; másrészt az építészek tereket építenek az emberek számára, ahol valóban élhetnek, és így mérlegelhetik, hogy a környezet hogyan befolyásolja a lakók életét a térben.”

A luxusházat, a szegény család házát és az őket körülvevő környéket mind a film számára készítették.  Érdekességként megemlítve, hogy amikor a szegénynegyedet tervezték, tanulmányozták a létező szöuli negyedeket, ahonnan mintát vettek az ott felhasznált téglákból. Ezeket újraöntötték szilikon öntőformákból és beépítették a díszletbe.

A filmben egy fiktív építész tervezte az otthont, a valóságban ugyanakkor a ház maga díszletek sorozata, amit Lee tervezett. A díszlettervező elmondása szerint nem ragaszkodott egy adott építészeti stílushoz sem a központi épület kialakítása során, nem is tükrözi Szöul építészeti stílusát, amin a koreai közösség meglepődött. Lee kezdésnek egy egyszerű alaprajzot kapott Bongtól, amiből kinőtte magát a ház. A modernista építészet ismérveit emelte be a családi ház tervezése során, a lapos tetőt, a nagy kiterjedésű üvegfelületeket és a minimalista belső teret. Konzultált építész barátjával, tanulmányozta a fia LEGO építőelemeit, minimalista-modern házakból merített ihletett, ahol a térelrendezésen volt a hangsúly, illetve modernista részleteket is tanulmányozott a családi ház díszleteihez. Inspirálónak találta Mondrian és Kandinsky festményeit, valamint néhány illusztrációs magazint is. Lee egyszerre szeretett volna létrehozni egy jól működő filmdíszletet és egy valós funkcióval rendelkező teret, amely tükrözi a szereplők életét, körülményeiket és filozófiájukat. Mindezt hitelesnek kellett eladnia a közönség felé.

A BELSŐ TÉR

A külső és a belső tér kontrasztjának kiemelése érdekében sötétebb tónusú anyagokat – sötét fákat és szürke falakat – használtak a belső térben. A tereket az összetettség helyett egyszerűnek és tágasnak tervezték. A felvételek felvázolása kulcsfontosságú volt a filmes díszlet elkészítésénél. A film legfontosabb eleme a nappali, ami egy hatalmas üvegfelülettel néz a kertre. Az üvegfelület méretaránya megfelel a szélesvásznú kép méretarányának, ezzel az volt a rendező célja, hogy a nappali és a kert is egy szép fényképnek érződjön a képernyőn. Az alapfilozófia az volt, hogy a lakók megfigyelhessék a kertet a nappaliból, ezért nincs is tévé a helyiségben. Egy egyszerűen berendezett belső teret akartak létrehozni, ami színben is az egyszerűséget tükrözi. Ellenben az alsóbb osztály életterében, ahol a növekvő sűrűség létrehozása volt a cél, a bonyolult dekoráció, a sok különböző szín és textúra megjelenítése.

A film bútorainak nagy részét, beleértve a nappali dohányzóasztalát és az étkezőszékeket, koreai bútortervezők készítették. A dohányzóasztal és az étkezőszékek esetében a koncepciótól kezdve együtt dolgozott a gyártásvezető a bútortervezőkkel, hogy megfeleljenek a rendező szándékának. Igyekeztek elkerülni a felismerhető márkákat is, mivel ez megakadályozhatja a közönség bevonását a történetbe. Az alagsori szekrény titkos járatként funkcionál, ezért a minimalista érzés helyett azt akarták, hogy a bútor egy kicsit öregebbnek tűnjön. Fontos volt, hogy a közönség ne jöjjön rá arra, hogy ez egy mozdítható titkos lejáró. Az alagsori raktár, a titkos átjáró, a titkos bunker és a lépcsőterek mind a stúdióban épültek.

A FILOZÓFIA

Lee szerint a függőleges mozgás a gazdagok és a szegények különböző életét szimbolizálja, ami a film témája. Ahogy a család leereszkedik a gazdag szomszédságból a szegényebbe, fentről lefelé, fokozatosan változik a környék. Meg akarták mutatni a növekvő és fullasztó sűrűséget, amely tükrözi az emelkedett és az alacsonyabb területek közötti osztálykülönbséget. Emiatt a lépcsők központi szerepet töltenek be a jelenetek során. Továbbá a rendező a napfény szimbólumával illusztrálta a felsőosztály jobb életkörülményeit, a társadalomban betöltött magasabb szerepüket, piedesztálra emelve a házat, fizikailag közelebb kerülve a naphoz.

Érdekes megfigyelni a szempontokat, amikor egy családi ház tervezéséről van szó. Építészként mindig egyeztetünk a megrendelővel, törekszünk arra, hogy ízléses módon egy kortárs szemléletmódot olvasszunk egybe a megrendelő igényeivel. Viszont mi történik akkor, amikor a megrendelő maga a film és a házat filmrendezői szempontok szerint kell megtervezni? Jelen esetben a tervezési szempont a társadalmi osztályok közötti viszony kiemelésén-kiéleződésén volt, és azon, hogyan lehet a legoptimálisabban tereket tervezni az egyes jelenetek, kameraállások és fényviszonyok szempontjából. Végső soron a néző meggyőzése volt a cél, hogy el tudják hitetni velünk azt, hogy ez az épület valós, nem csak díszlet. Úgy gondolom, sikerült a megtévesztés, és nem véletlenül kapott egyszerre négy Oscart.

Zárásként megjegyezném, hogy a nemzetközi népszerűségnek örvendő film forgatási helyszínei híres turistalátványosságok lettek Szöulban, beindították a turizmust, vezetett túrákat indítanak a filmes helyszínek bejárására, ezzel népszerűsítve a környéket az odalátogatók számára. Ebből is látszik, hogy milyen hatást tud kiváltani egy jól megtervezett építészeti háttérrel egy jól megrendezett film,  ami felkelti a nézők figyelmét és formálja az ízlésüket.

FORRÁS:

https://www.dezeen.com/2020/04/16/parasite-film-set-design-interview-lee-ha-jun-bong-joon-ho/

https://english.visitseoul.net/hallyu/Parasite-tour-course_/32561

https://www.indiewire.com/2019/10/parasite-house-set-design-bong-joon-ho-1202185829/

Hasonló cikkek

Vélemény, hozzászólás?