Lassan egy éve tapasztalhatják a Pécs körzetében élő lakosok, hogy Szalántán se a gyalogos, se a közúti közlekedés nem tud normális körülmények között megvalósulni. 2023 tavaszán egy hatalmas összegű beruházás által a falunak lehetősége nyílt a szennyvízhálózatai korszerűsítésére. Ezzel önmagában nem lenne probléma, hiszen a településfejlesztés rendkívül fontos, mivel a községek az ilyen támogatások által tudnak felzárkózni a nagyvárosok mögé. Viszont az nem mindegy, hogy egy ilyen kivitelezés milyen módon, milyen minőségben és mennyi idő alatt zajlik le. Ezt Szalánta esete is igazolja. Amióta feltörték az útburkolatot, azóta semmi sincs rendben.
2023 májusában már tapasztalni lehetett a munkálatok által kialakult helyzetet. Két helyen is jelzőlámpákkal koordinálták a forgalmat a lezárások miatt. A sebességkorlátozást betartva körül-belül öt perc alatt átjuthattunk az említett településen, de így ez az idő negyedórára duzzadt. Ezzel alapvetően nem lenne baj. Hiszen a közutat érintő munkálatok már csak ilyenek… De hogy egy két kilométeres szakaszt májustól egészen szeptemberig korlátoztak a két lámpával, majd a feltört burkolatot minősíthetetlen módon „javították” ki a tél megérkeztével, az nincs rendjén. A jó idő beköszöntével immáron idén ismét nekiláttak, és újabb feltörések és újabb rossz javítások történtek. A Pécs felől érkező autósok, ha van rá lehetőségük, a szembejövő oldalon közlekednek, hiszen a javításnak csúfolt rész, az eredeti sáv közepén helyezkedik el több centiméteres szintkülönbséggel a kiinduló útfelülethez képest. Ez a két kilométeren keresztül tartó foltozás szabályosan üti a járművek futóművét. A probléma megoldása helyett kitettek egy negyvenes táblát, mondván, hogy ha rossz az út, akkor lassan kell menni. Végül is logikus megállapítás, nemde? Ahogy az előbb is említettem, szerencsére a lámpákat és a negyedóra egyhelyben toporgást csak három hónapig kellett elszenvednie a közlekedőknek. Szeptembertől kezdve szabad a haladás, csak olyan minőségben, ami jelentős anyagi kárt okozhat egy-egy jármű tulajdonosának. Megoldást azóta se kerestek és nem is találtak a problémára.
A munkagépek és a rendetlenség jelképesen ott van az út mellett, de a munka nem zajlik. Különböző források szerint májusra szeretnének végezni a projekttel, aminek őszintén szólva nem látom nagy esélyét… Sőt nem csak én, hanem a környéken élők is attól félnek, hogy ismét egy egész nyár fog eltelni ezekkel a felháborító állapotokkal.
Íme néhány komment egy Facebook-csoport posztja alól, ahol az emberek elégedetlenségüket fejezték ki:
„Bennem egy kérdés motoszkál napok óta! Vajon a faluban a szennyvízhálózat kivitelezése is ilyen minőségű lesz, mint az út helyreállítása??? Már ha annak lehet ezt nevezni…”
„Szánalmas, ami ott van…”
„1 éve így van, semmi szokatlan…”
„A futóművek az életükért könyörögnek rajta!”
Az egész falun szinte egyenesen megy végig az 58-as jelzésű főút. Tehát, ha Siklós irányából indulunk Pécs felé vagy fordítva, akkor elkerülhetetlen a település. Egy alternatíva van még, ami egy plusz hét kilométeres kerülőt jelent Újpetre felé, így vagy egy hosszabb túrát kell bevállalnunk vagy alkalmazkodunk a szalántai körülményekhez. Sokan választják most már az újpetrei alternatívát, de nem gondolnám, hogy ez a jó megoldás. A sorozatos támadások után, talán észbe kapnak a felelősök és végre rendet tesznek Szalántán.