PTE MIK

Mecseki túrakalauz: a Jakab-hegy

By hizsnyikb máj 7, 2024

Ahogyan beköszönt a jó idő, egyre tovább élvezhetjük odakint a természetet, és talán egyre többen kapunk kedvet ahhoz, hogy túrázni induljunk. Így az, aki Pécsett él vagy ide látogat, szerencsés helyzetben van, hiszen a várost északról körülölelő Mecsek megannyi csodálatos helyszínt rejteget. Ilyen például a Nyugat-Mecsekben található Jakab-hegy, amit ebben a cikkben fogok bemutatni.

A Jakab-hegy a személyes kedvencem a Pécs környékén található kirándulóhelyek közül: az egykori Pálos-kolostor romjai, valamint az onnan nem messze található Babás szerkövek és a Zsongorkő különleges, szinte misztikus energiát árasztanak magukból.

A legutóbbi túránkat Égervölgyből kezdtük: ide autóval vagy tömegközlekedéssel, a 24-es busszal juthatunk el. Az Égervölgy buszmegállóból egy rövid sétával érünk az Égervölgyi-parkerdőhöz. Ennek küszöbén útba ejthetjük Teca Mama vendéglőjét egy kávéra, ahol egyébként finomakat lehet ebédelni is.

Innen elindulva a zöld sáv turistajelölést követve első állomásunk az Égervölgyi-tó. Ez is kiváló pihenőhely, padokkal, tűzrakóhellyel és esőbeállóval. Itt található a Delelő-kút, valamint egy mesterséges vízesés is. A zöld sávot követve felkapaszkodhatunk az Éger-tetőre, ahol egy nyugalmas tisztás vár minket. Az Éger-tetői kilátó is itt magaslik, azonban sajnos balesetvédelmi okokból nem látogatható. Helyette itt is tűzrakóhely, esővédett padok és játszótér szolgálja ki a kirándulókat. A tágas rét kiválóan alkalmas csapatjátékokra, mint például a focizás, a frizbizés, vagy éppen a fűben üldögélve piknikezés.

Innen északi irányba a zöld sávon továbbhaladva elsétálunk egy kis mocsaras tó mellett, majd áttérünk a zöld kör turistajelölésre a Jakab-hegy irányában. Ez kényelmes tempóban haladva nagyjából másfél órát tesz ki.

A Jakab-hegyre megérkezve újból egy tisztáson találjuk magunkat, ahol az egykori szerzetesek templomtornya alatt egy új építésű pihenőhely várja a túrázókat: több bejáratú fedett terek, fa fekvőhelyekkel kiegészítve, a helyszín akár éjszakázásra is alkalmas. Ebben az esetben ajánlott függőágyat vagy derékaljat, illetve hálózsákot magunkkal hozni. A tisztáson egy éjszakát pedig kényelmesen sátorban is tölthetünk. Itt található az egykori Pálos-kolostor rom is.

Az elmúlt időben több száz éven keresztül remeték lakták a Jakab-hegy vidékét – akiket Bertalan pécsi püspök összegyűjtött 1225 környékén, monostort és templomot állított számukra, Szent Jakab tiszteletére. Ez lett a magyar pálos rend bölcsője. Az azóta eltelt több száz év alatt sok mindenen ment keresztül az épület, de romjai a mai napig bejárhatók, sőt, még tanulmányi túrák keretében is meglátogathatjuk őket – amikor itt jártam, pont szembe találkoztam a kedves úrral, aki ezeket az ismertetéseket tartja, és úgy tűnt, rengeteg érdekes információ van a birtokában. A tisztás mentén található a Cigány-kút is, amiből egy tavacskát alakítottak ki – annak idején a szerzetesek ennek vizében mosták a ruháikat. Igazán misztikus élmény letelepedni a partján és figyelni itt a természetet, visszagondolva arra, hogy a régmúlt idők során kik tehettek ugyanígy.

Innen a kék sáv jelzést követve pedig leereszkedhetünk a Jakab-hegyen található elképesztő panorámával rendelkező kilátóhelyekre: A Zsongorkő és a Babás szerkövek, valamint a Sasfészek vörös homokkő formációi önmagukban eleve csodálatos látványt nyújtanak, alattuk Cserkút és Kővágószőlős felé terül a látkép, távolabbra tiszta időben pedig egészen a horvátországi Papuk-hegységig elláthatunk.