PTE MIK

Interaktív televízió: a személyre szabott élmények új korszaka

By kovacskitti jan 5, 2024

Az elmúlt évtizedekben rengeteget változott és fejlődött a televíziózás, azzal párhuzamosan, ahogy az emberiség mindinkább belemerül a digitális kor és az internet világába.

 A hagyományos tévézés a lineáris tartalmak nézését jelentette, de az új technológiák megjelenésével, az interaktivitással új kapuk nyíltak meg. A smart tv-k és streamingszolgáltatások lehetővé teszik a nézők számára, hogy aktívan részt vegyenek a tartalmakban, válasszanak és személyre szabják a tévénézési élményüket.

Az algoritmusok és a személyes adatok használata révén a tv-tartalmak egyre inkább személyre szabhatóvá váltak. A nézők ajánlásokat kapnak olyan tartalmakra, amelyek valószínűleg érdeklik őket, és a tartalomkészítők is egyre inkább a nézői visszajelzésekre támaszkodnak a kreatív folyamat során. Az okostelevízióban nemcsak az egyes csatornák által közvetített műsorokat tekinthetjük meg, hanem már különféle applikációkat is letölthetünk, és a kanapé kényelméből a távirányító segítségével akár az internetre is könnyen felmehetünk. A különböző streamingappok (HBO, Netflix) csak előfizetés esetén érhetők el, de manapság már jellemzőbb, hogy az emberek inkább erre fizetnek elő, mint a rendes televízióban látható műsorokra.

A műsorokat gyakran úgy tervezik, hogy bevonják a nézőket az eseményekbe. Élő közvetítések során lehetőség van szavazásra, kérdések feltevésére vagy éppen a cselekmény alakulását befolyásoló döntések meghozatalára. Emellett a másodképernyős élmények is terjednek, ahol a nézők az okostelefonjaik segítségével kapcsolódhatnak a műsorhoz. Ehhez már több applikáció is létrejött, amin keresztül megtörténhet a nézők bevonása a műsorba. Több Netflixes sorozat esetén már az egyes fejezetek folytatása is a nézőre van bízva: adott a film vagy a sorozat elején egy jelenet, majd utána a képernyőre felugrik 2 lehetőség, amelyből a néző választhat, hogy hogyan folytatódjon a történet.

A virtuális valóság (Virtual Reality) egyre inkább megjelenik a televíziózás terén. A VR-élmények lehetővé teszik, hogy egy kapcsolódó készülék segítségével a nézők részt vegyenek az eseményekben, mintha a helyszínen lennének. Ez új dimenziókat ad az érzelmi kapcsolódáshoz és az élmények mélyítéséhez. Különböző műsorok csak így készülnek el, tehát sugárzott adásban, televízióban nem lehet megtekinteni őket.

A közösségi televíziózás területén tapasztalt fejlődés azt mutatja, hogy a televíziózás nemcsak nézői, hanem résztvevői élménnyé válik. A közvetlen kapcsolat, amely a nézők és a tartalomkészítők között kialakul, gazdagabbá és élvezetesebbé teszi a televíziózást. A közösségi televízió nem csupán egy adás, hanem egy interaktív és közösségi élmény, amely lehetőséget teremt a nézőknek, hogy részesei legyenek a tartalom kialakításának és az élő eseményeknek. Ez a dinamikus kapcsolat nemcsak erősíti a közösséget, hanem egy új korszakot is nyit a televíziózásban, ahol a nézők részint fogyasztók, egyben részesei is a művészetnek és az élménynek.

Képek forrása: https://www.intex.in/products/intex-127-cm-50-inch-led-wos5007u

https://index.hu/tech/godmode/2023/03/17/playstation-vr-2-hardver-videojatek-teszt-sony-kritika/

Hasonló cikkek

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük