PTE MIK

Interaktív televízió: a személyre szabott élmények új korszaka

Az elmúlt évtizedekben rengeteget változott és fejlődött a televíziózás, azzal párhuzamosan, ahogy az emberiség mindinkább belemerül a digitális kor és az internet világába.

 A hagyományos tévézés a lineáris tartalmak nézését jelentette, de az új technológiák megjelenésével, az interaktivitással új kapuk nyíltak meg. A smart tv-k és streamingszolgáltatások lehetővé teszik a nézők számára, hogy aktívan részt vegyenek a tartalmakban, válasszanak és személyre szabják a tévénézési élményüket.

Az algoritmusok és a személyes adatok használata révén a tv-tartalmak egyre inkább személyre szabhatóvá váltak. A nézők ajánlásokat kapnak olyan tartalmakra, amelyek valószínűleg érdeklik őket, és a tartalomkészítők is egyre inkább a nézői visszajelzésekre támaszkodnak a kreatív folyamat során. Az okostelevízióban nemcsak az egyes csatornák által közvetített műsorokat tekinthetjük meg, hanem már különféle applikációkat is letölthetünk, és a kanapé kényelméből a távirányító segítségével akár az internetre is könnyen felmehetünk. A különböző streamingappok (HBO, Netflix) csak előfizetés esetén érhetők el, de manapság már jellemzőbb, hogy az emberek inkább erre fizetnek elő, mint a rendes televízióban látható műsorokra.

A műsorokat gyakran úgy tervezik, hogy bevonják a nézőket az eseményekbe. Élő közvetítések során lehetőség van szavazásra, kérdések feltevésére vagy éppen a cselekmény alakulását befolyásoló döntések meghozatalára. Emellett a másodképernyős élmények is terjednek, ahol a nézők az okostelefonjaik segítségével kapcsolódhatnak a műsorhoz. Ehhez már több applikáció is létrejött, amin keresztül megtörténhet a nézők bevonása a műsorba. Több Netflixes sorozat esetén már az egyes fejezetek folytatása is a nézőre van bízva: adott a film vagy a sorozat elején egy jelenet, majd utána a képernyőre felugrik 2 lehetőség, amelyből a néző választhat, hogy hogyan folytatódjon a történet.