Szoktál azon gondolkodni, hogy mi alapján választanak helyszínt egy videókliphez? Szerinted van többletjelentése egy épület megjelenésének, ami fel akarja hívni valamire a néző figyelmét? Ha kíváncsi vagy arra, hogy az épületek és a videóklip mondanivalója között milyen összefüggések rejlenek akkor bátran olvass tovább.
Van egy nagyon furcsa videóklip, ami figyelemfelkeltő és egyben polgárpukkasztó tartalommal és látványvilággal bír, ez Jame xx – Gosh című, elektonikus/dance stílusú videóklipje, ahol az építészet mint áltér jelenik meg. 2015-ben, Tianducheng városában játszódik, Kínában, ahol az Eiffel toronnyal együtt felépítették Párizs egyik kerületét. A videóklip Romain Gavras francia–görög filmrendező nevéhez kötődik, a főszerepben Hassan Kone francia–guineai származású albínó színésszel. A mini-Párizs városát Sky City-nek is nevezik, egyike Kína szellemvárosainak, ugyanis 80.000 lakóhely épült itt, több mint egy évtizede, viszont a mai napig a lakóházak többsége üresen áll. Ennek a disztópikus városi területnek a központja az Eiffel-torony 108 méter magas másával, körülötte pedig a párizsi stílusú építészetével. Jamie xx klipjének tökéletes színpada a másolásról, az elidegenedésről és a messiásról szól. A klipben közel 400 szőkére festett kínai harcművészeti iskolás gyerek jelenik meg, fokozva a bizarr helyzetet, a fekete származású albínó színésszel és a mű-Párizzsal egyetemben. A rendezőt felkérte Jamie xx, hogy a számának egy évvel azután készítsen egy új videóklipet, hogy kijött a Gosh. A rendező azt nyilatkozta, hogy mindig is ez a szám volt a kedvence az albumról, nem hozta zavarba a tény, hogy a Gosh-nak volt már egy klipje. Állítása szerint a videóklipek gyorsan elavulnak, ezért sosem árt a frissítés. Gavras látott egy képet erről a helyszínről és ez adott neki löketet a videókliphez. A film a kulturális kisajátítás értelmét és a spiritualitást helyezi a nézőpontba, a helyszín hamissága ezekre erősít rá.
Forrás: link, https://www.metalocus.es/en/news/gosh-jamie-xx
A figyelemfelhívás történhet az épületen belüli fények manipulálásával is, ahogyan a 2011-es példám is ezt mutatja be a Cold Mailman – Time is of the essence című indie/pop műfajú videóklipjével. André Chocron norvég filmrendező alkotása, ő maga animálta a klipet. Norvégia fővárosában, Osló keleti részén játszódik, Grorud Völgyében. A klip egy figyelemfelhívásként készült, ugyanis a Norvég Haladás Pártja (Norwegian Progress Party) javaslatot tett közzé arról, hogy bontsák le ezeket az épületeket. A Twitteren egy álhír is terjedt arról, hogy az épületek lakatlanok, azonban ez nem volt valós, ezekben igenis laknak, főként bevándorló családok. A videóklipben a zene ritmusát jeleníti meg vizuálisan Chocron. A fénytánc megteremtéséhez kora reggeltől éjszakáig forgattak, a sötét órákat a rendező az egyéni szekvenciáknak szentelte, technikailag rétegeket hozott létre minden egyes ablakhoz és ezeket rácsba rendezte, ami nagyon időigényes volt. Ami egy látszólag bonyolult koreográfiai fényműsornak tűnik, okosan össze van építve az utómunkálatokban. A videóklipet nevezték a norvég Spellemannprisen legjobb zenei videó díjára, amit gyakran a norvég Grammy-díjnak is emlegetnek. A klip figyelemfelhívás volt arra, hogy eloszlassák a tévhitet, miszerint a lakások kihasználatlanok, és bemutassák egy fényjáték segítségével azt, hogy valóban lakottak, van élet bennük, még ha ez nem is tűnik fel elsőre.
Forrás: https://www.planetizen.com/node/51282
http://www.andrechocron.com/COLD-MAILMAN-TIME-IS-OF-THE-ESSENCE
http://www.yourchickenenemy.com/2011/08/time-is-of-essence-by-cold-mailman.html
Példáimban a figyelemfelhívás építészeti eszközeire szerettem volna helyezni a hangsúlyt, egy lakott és egy lakatlan lakásépítészeti projekt visszhangja befolyással bírhat a médiában, párbeszédet kezdeményezhet az emberek között. A megismerés és megismertetés által megmenthető egy jó beépítési területen lévő épület, ellenben ha a tervezés helyszíne nem kedvező, könnyen kihasználatlanná válhat.
A videóklipnek is, mint a többi médiumnak, fontos szerepe van azáltal, hogy széles kört elér, főként a fiatal korosztályt. Ha a tartalom színvonalas és jól fogyasztható, a néző megjegyzi azt és továbbadja az információt. A videóban megjelent építészet a képi-hangi tartalommal együtt bekerül a rendszerünkbe, véleményt formálunk róla, idővel beépül vagy kilökődik ez az információ, mindez már csak az egyén ízlésétől és befogadóképességétől függ. A lényeg, hogy egyszer jusson el hozzánk, az már félsiker.