Mi az, 27 tonnás és gurulva képes agyonnyomni?
A betonkeverő csak majdnem jó válasz.
Lehetne, de a mostani cikkem másmilyen témáról fog szólni: a fémek szállításáról.
A fémek egy igen jelentős részét képezik a mérnöki tudományoknak. Általuk valósulnak meg az épületek alapjai, a gépesítés, illetve komoly szerepük van a villamos iparban és az informatikában is. Emiatt szükséges a fémek biztonságos és megfelelő módon történő szállítását megoldani a kohászatból a feldolgozó-helyre. A gazdaságosság szemszögéből a minél nagyobb mennyiség szállítása számít ideálisnak. Emiatt a kohászatok az ilyen fémeket tekercsekbe felcsavart lapokként adják el.

Így lehet biztonságosan szállítani a fémtekercset /forrás: adamsii.com
A hengerek az előbb leírtak szerint akár több mint 20 tonnásak is lehetnek, ami csak összehasonlításként egy kamion tömegének felel meg. Mármost ha egy 27 tonnás tekercs megindul feléd, akkor éppenséggel a Poincaré-sejtést érezheted magadon. Ugyanis a tételnek megfelelően akár dimenzióváltásnak is felfogható, ami utánad marad, mivel a 3 dimenziós térfoglalásodat eléggé nehezen fogod tudni megőrizni.

Itt már nem volt annyira biztonságos szállítás /forrás: X

Itt sem, pedig ez „csak” 4 tonnás volt /forrás: https://www.thenewsherald.com

Vagy itt/ forrás: Facebook
Nyilvánvalóan felmerül a kérdés, miért ilyen módon szállítanak egy ilyen tekercset, aminél nem elég, hogy fennáll az a veszély, hogy az akár több, mint 25 tonnájával összelapít, de ha rosszul oldják meg a tárolást, akkor a benne lévő feszültség igen könnyen képes felszabadulni ami szintén életveszélyes mutatványnak minősül. Mivel az (általában) acéltekercseket igen magas hőmérséklettel állítják elő, így nyilván marad bennük egy belső feszültség is, ami csak arra vár, hogy valamikor felszabaduljon. A nehézfémfeldolgozó üzemeknél nem véletlenül az acéltekercs kibontása számít az egyik legveszélyesebb munkafolyamatnak.
Természetesen az előbb bemutatott borzalmak után még mindig felmerül a kérdés: miért éri meg az acélt fektetett hengerként szállítani, hogyha simán (tartósan) jelen van az a veszély, hogy elgurul. A válasz eléggé egyszerű lesz: így a legegyszerűbb.
Mivel a fémtekercset valamilyen módon fel és le is kell rakni a platóról, így logikusan az a legkönnyebb, hogyha rendelkezik egy ponttal, ahol a targonca, vagy a daru is igen könnyen képes megfogni. Erre a tekercsben található üres henger számít az ideálisnak.
Ennek ellenére az elgurulás veszélye még mindig fönnál, amelyet csak egyetlen egy módon lehet orvosolni, alaposan le kell láncolni.