PTE MIK

Legurult az utolsó háromkerekű a Piaggio olaszországi gyárában

76 év aktív gyártás után megszüntetik a Piaggio Pisa melletti gyárában a nemzetközi hírnévnek örvendő Ape (becenevén: „Vespacar/Trivespa”) névre hallgató háromkerekűt. A modell európai gyártását a járműgyártó szempontjából betarthatatlan környezetvédelmi és biztonsági előírások miatt voltak kénytelenek megszüntetni. A döntést a szakszervezetekkel is közölték, akiket nem ért váratlanul a hír.

„Eltekintve a dolog romantikus aspektusától, ez egy olyan döntés, amely várható volt. Az Ape motorja egy Euro 4-es kétütemű, egy Euro 5-ös kétüteműt alkotni mechanikai szempontból bonyolult lenne. Vagy ki kellene cserélni az egész motort, de akkor az már nem lenne Ape” összegezte a szakszervezet titkára.

A jármű történetének kezdete 1948-ra, a II. világháború utánra tehető, amikor is kényszermegoldásként igyekeztek egy egyszerű, de megfizethető járművet piacra dobni, amit a II. világháborúból károsultak olcsón meg tudtak vásárolni. A jármű tervei Corradino D’Ascanio repülőmérnök kezei alól kerültek ki, amelyek a korábban említett becenévnek megfelelően lényegében egy plusz kerékkel és egy platóval „felturbózott” Vespát tartalmaztak.

Az első Trivespa

A jármű méretre ideálisnak számított, kényelmesen elfért a közismerten szűk olasz utcákon, amely által beférkőzött a köztudatba.

Történelme során eléggé sok módosításon átesett az apró háromkerekű. A legkiemelendőbb újítás az 1964-ben bemutatott Model-D-n volt tapasztalható. Ugyanis a vezetés biztonságosabbá tétele érdekében egy vezető kabinnal bővítették az addigra híressé vált Apet. Egyébként olaszul az ape méhet jelent, a Vespa pedig darazsat. A modellek közül a legkülönlegesebbnek az 1960-tól 1968-ig gyártott Ape Pentaró és az 1993-tól 2005-ig gyártott Ape Poker számítanak. Az Ape Pentarót a kamionokhoz hasonlóan egy platóval szerelték fel, az Ape Poker pedig az első négykerekű Piaggio Ape volt.

A platóval felszerelt Ape Pentaró (forrás: Raidermotor.com)

A négykerekű Piaggio Ape-Poker

A modell mérete és megfizethetősége miatt nemcsak Olaszországban, hanem Indiában, Vietnámban, Kínában és a világ sok más különböző szegletén egy elismert haszonjármű lett.

De nem kell félni, a Piaggio Ape nem tűnik el teljesen. Az Indiában ikonikussá vált „Tuktuk” gyártása továbbra is folyik az indiai gyárban az ázsiai és az afrikai piacra. Indiában elektromos motorral is kapható a Piaggio Ape, amelyről 2019-ben az alább található reklámot forgatták.

By tiboldm

Hasonló cikkek