Gazdaságunk jelenlegi állása szerint kimondhatjuk, hogy nehéz időszakot élünk meg. Nagy eséllyel ez a helyzet még minimum egy-két évig maradni is fog. Sajnálatos módon egy válságot nem lehet percek alatt átvészelni és megoldani. Biztosan észrevettétek, hogy a pénzünk kevesebbet ér és az eddigieknél sokkal megfontoltabban kell kezelni a szükségleteink kielégítésére szánt költségvetést. Ugyanez a helyzet az autózás terén is. Igaz, hogy az üzemanyagárak jelenleg lejjebb ereszkedtek, de még mindig hatos számmal kezdődik a literenként fizetendő ellenérték… Nem említettem meg az adózást, a biztosítást, a váratlan eseményeket, a műszaki meghibásodásokat, a kopóalkatrészeket.
Ezt mind azért írom le, mert egy egyetemen tanuló teljesen átlagos vagy az átlag alatti anyagi körülményekkel rendelkező ember nem engedheti meg magának az újabbnál újabb és a jobbnál jobb autócsodákat, amikkel bátran lehet durrogtatni a csoporttársaknak a parkolóban… Rosszabb esetben egyáltalán nem tudná finanszírozni magának az autózás „luxusát”.
Cikksorozatom célja az, hogy különböző gazdaságos és pénztárcabarát autókat mutassak be nektek, egyetemi polgároknak, akik a vizsgák és a beadandók mellett munkát is vállalnak és a bejárással is meggyűlik a bajuk. Ebben a bemutatóban a Toyota Yaris első generációja kerül nagyító alá.
Nemzetközi siker
A Toyota Tercel és a Toyota Starlet típusok leváltására vezették be az akkor forradalminak és különlegesnek számító Yarist 1999-ben. Ebben az időszakban a kisautók kategóriája rendkívül erős volt a piacon, de ennek ellenére a modell jól szerepelt. 2000-ben az év autójának és az új fejlesztésű ezer köbcentis, tizenhat szelepes, négy hengeres, 68 lóerős, benzines blokkját pedig az év motorjának választották. Természetesen más motorok is rendelkezésre álltak a kínálatban. Egyhármas és egyötös benzines, továbbá a megölhetetlen egynégyes gázolajos erőforrás is választható volt. Aki meg több helyre vágyott, az a Yaris Verso karosszériakivitelt is megvásárolhatta.
Mindenben is jó!
A tesztelt példányt is az ezres (1SZ-FE motorkódos) blokkal szerelték 23 évvel ezelőtt. 280.000 (szerintem nem valós) kilométer és nyolc tulaj után más gyártók nagyobb lökettérfogatú motorjait megszégyenítve hasítja az aszfaltot. Természetesen műszaki hibák, olajfogyasztás, aggasztó hangok nélkül. Fogyasztása öt liter körül mozog. A futómű és a fék is kiváló konstrukció. Hiába tervezték női autónak, mégis férfias jegyeket hordoz. Sajnos a jó úttartásnak ára van. A japánosan kemény futómű érezteti velünk a magyar utak minőségét. 14 colos kerékkel és egy picivel peresebb gumival csak úgy falhatjuk a kanyarokat. Magasabb abronccsal emelkedhet a farrész.
Az autó jól megy, jól kanyarodik, jól fékezhető. Belül se érheti a tulajt csalódás. Jópofa utastér, kényelmes ülések, 205 literes csomagtartó. Minden megvan, ami kell. A középen található digitális kijelző véleményem szerint jól mutat, nem nehéz megszokni. Ha nem minden csomag férne be, akkor a hátsó üléssor lehajtható és még előre és hátra is mozgatható. A helykínálat meglepően jó. Egy 180 centiméter magas ember is elfér elöl és hátul is. A ki- és beszállás roppant egyszerű, főleg az ötajtós kivitelnél. Érdemes keresni a különböző extrákkal (klíma, elektromos ablakok és tükrök) felvértezett darabokat. Attól függetlenül, hogy kisautó, nagyon biztonságos. Az Euro Ncap töréstesztjén elérte a négy csillagot.
Külső adottságait tekintve a Toyota Yaris egy máig jellegzetes és időtálló formatervvel bír. Bátran megjelenhetsz vele az egyetemi parkolóban. Szotirisz Kovosz, egy fiatal görög tervezőnek köszönhetők az autó vonalai. Japán autó létére örökölte a görög éghajlat adta szárazságot is a karosszéria. Egyáltalán nem hajlamos a korrózióra, ami egy erős érv a típus mellett.
Élettartam: Örök élet plusz egy év
Összegezve a Toyota Yaris egy nagyon jó alternatíva a napjainkban fennálló gazdasági helyzetben. A tesztelt ezer köbcentis példány keveset fogyaszt, megbízható és meglepően jól megy. Belül pedig kényelmesen elhelyezkedhetünk akár többen is, a csomagok se okoznak gondot. Ha a motor mérete nem megfelelő, akkor az egyhármas és egyötös benzines, továbbá az egynégyes diesel is rendelkezésedre áll. Ha pedig még nagyobb autót szeretnél kapni a pénzedért, akkor a Toyota Yaris Versot kell választanod. Nagy hátránya, hogy a használtpiacon tipikusan „használt Toyota” sorsra jutnak a Yarisok. Vagy nagyon leharcolt példányokat találunk kis pénzért, vagy horror összegért kiválóbbnál kiválóbbakat. Minden nap figyelnünk kell a hirdetéseket. A 2001-es és a későbbi darabok már Franciaországban készültek, de megmaradt a minőség. Félmillió forintért már viszonylag használható Yarist kaphatunk. De ha tehetjük, akkor emeljük meg a büdzsét. A tesztalanyomat 400 ezer forintért vették és hivatalosan nyolc tulaja volt, 270.000 km-rel az órájában. Szerintem volt benne 500.000 is… Ez nagyon dicséretes, mert annak ellenére, hogy egy megviselt, soktulajos kisautó, ugyanúgy gond nélkül tette a dolgát. Nem csörgött, nem zörgött, nem állt meg. Végezte a feladatát, mint egy szamuráj. Ha kicsit több összeget fordítasz rá és törődsz vele, akkor nem csak a diplomaosztódig, hanem a diplomaosztód összes évfordulójáig elkísér ez a hűséges társ.
Osztályzat: 5/5
Előnyök: Kiváló motorok, helykínálat, megbízhatóság, biztonság, nem hajlamos korrózióra
Hátrányok: Úthibákra kemény reakció, használtpiaci helyzet, hamar sárguló lámpák
Kategóriatársak: VW Polo, Fiat Punto, Renault Clio, Peugeot 206, Ford Fiesta