A közösségépítés iránti elkötelezettség mellett a tudományos kutatás iránti szenvedély is fontos számomra. Az elmúlt egy évben egy olyan projekten dolgoztam, melynek a témája jelen pillanatban is nagyon aktuális, de nemcsak az építészet területén, hanem szinte az összes iparágban. A projekt a mesterséges intelligenciát dolgozta fel, hogy hogyan is hat a látványtervezésre. Ezzel a kutatásommal III. helyezést értem el a Tudományos Diákköri Konferencián (TDK). Ez még inkább megerősített abban, hogy ez nem az első és nem az utolsó kutatásom volt a tanulmányaim alatt.
Kutatási témáim
Ahogy már említettem, az első kutatási témám „A mesterséges intelligencia hatása a látványtervezésre” volt. Amelyben azért mélyültem el, mert érdekelt, hogyan formálja át az AI ezt az iparágat. Segít vagy inkább elveszi a munkánkat? Szerencsém volt részt venni egy hallgatói pályázat eredményhirdetésén, ahol pont ezt a témát dolgoztuk fel. Így volt lehetőségem közvetlenül interjúkat készíteni az előadókkal, akiktől azonnal kaptam választ, hogy hogyan lépjek tovább vagy információt a legújabb trendekről és technológiákról. Az ezzel a munkával kapott eredményem megerősített abban, hogy az általam választott téma valóban nagyon aktuális és foglalkozni kell vele, mert a jövő ebben rejlik, akármennyire is nem szeretnénk.
Ezért is gondoltam, hogy egy kicsit részletesebben belemerülve továbbviszem ezt a fajta kutatásomat, amiből a második kutatási témám is kialakult.
Ami ugyanúgy az AI világa, viszont ennek a kutatásomnak a célja az AI-betanítás módszerei, hasonló az előzőhöz, de itt már a saját tanítási stratégiáimat dolgozom ki. Az AI tanításához a Pyton programozási nyelvet használom. Ez a folyamat nemcsak a technikai készségeimet fejleszti, hanem a kreatív problémamegoldó képességeimet is.
Az AI mellett még foglalkoztat a globális felmelegedés is, hogy hogyan lehetne csökkenteni az ökológiai lábnyomot, melyik a jobb: hogy újat építünk vagy inkább felújítunk egy korábbi épületet és elengedjünk úgymond a „luxus” vágyainkat, meghosszabbítva a Föld életét?
Így jött a harmadik kutatási témám: „Építs újat vagy ments meg régit? Az építészet ökológiai lábnyoma a klímaváltozás tükrében”.
Felkészülés a kutatásra
A kutatásaim során kulcsfontosságúnak tartom az időbeosztást. Mivel párhuzamosan két kutatáson is dolgozom, mellette az egyetem és a munka, így heti célokat tűzök ki magam elé, hogy hatékonyan tudjon haladni a kutatásom.
Mindhárom kutatásom során rengeteg szakirodalmat olvasok el, nemcsak magyar cikkeket, tanulmányokat vagy már elkészült kutatásokat (ha van ilyen), hanem külföldieket is, hiszen így még nagyobb rálátásom van az adott témára. Nemcsak a szakirodalmak olvasásáról szól egy dolgozat megírása, hanem szakértőkkel való beszélgetésről, modellezésről, tesztelgetésekről, életciklus-elemzésekről. Ezek mind elengedhetetlenek egy jó dolgozat létrejöttéhez. Ne felejtsük el a háttérben segítő mentorokat sem, akik segítik és finomítják a munkámat.
Tapasztalatok és tanulságok
A kutatási folyamatok során számos kihívással kellett már szembenéznem. Vannak olyan időszakok, amikor nem jut időm a kutatásokkal foglalkozni, mert az egyetemre kell készíteni a beadandókat. Ilyenkor felmerülnek bennem a kétségek, hogy el tudom-e végezni az adott kutatással kapcsolatban a munkámat. Ekkor szoktam úgy dönteni, hogy leülök, és újra átnézem a kutatási tervet, hogy ismét motivált legyek.
Vannak sikerélményei is ennek az iránynak. Rengeteg olyan eseményre jutok el, amire lehet, magamtól nem mennék el. Olyan kapcsolatokat szerzek ez által, ami lehet, hogy soha nem is jött volna létre, ha nem kezdek neki a kutatásnak. Az elért eredményekkel is szélesebb út nyílik meg előttem.
A tanulmányi versenyek nemcsak tudományos fejlődést hoznak, hanem arra is lehetőséget adnak, hogy megosszuk egymással a tapasztalatainkat, amit itt szereztünk, és nem utolsósorban biztassuk egymást.
Én minden hallgatót bátorítok arra, hogy merjenek részt venni hasonló megmérettetéseken és ne féljenek a kihívásoktól. Minden egyes lépés közelebb visz a céljaink eléréséhez, ami által nagyon sok értékes tapasztalattal gazdagodunk. Vannak különböző ösztöndíj-lehetőségek, amelyek támogatják is ezeket a kutatásokat, és az sem utolsó szempont, hogy a tudományos munka által akár még életre szóló barátságokat is lehet kötni.