Az okostelefonok világában már mindannyian tapasztalhattuk azt a jelenséget, hogy a keresési előzményeinknek és az érdeklődési köreinknek megfelelően úgy formálódnak a különböző internetes és közösségimédia-felületeink, hogy a számunkra kedvező és érdekes hirdetések bukkannak fel. Kezdetben ez nem adhatott aggodalomra okot, de már minden embernél minden pillanatban megfigyelhető ez a jelenség. Ha én például macskás cikkeket olvasok és macskás videókra keresek rá az interneten, garantáltan meg fog jelenni egy akciós macskatápos hirdetés a Facebookon, amikor mit sem sejtve nézem a rokonaim posztjait. Ez valójában a nagyvállalatok egyik leghatásosabb módszere, a data-feed, másnéven az adattápláló marketing.
A data-feed egy olyan metódus, amit az eBay fejlesztett ki, majd alkalmazott a későbbiekben. Később ezt a többi cég is átvette. Lényegében ez egy körforgás, amiből véleményem szerint már soha többé nem fogunk tudni kilépni. A fogyasztói társadalom egyik legfontosabb eszköze az internet és az ahhoz kapcsolódó készülékek. Ha hirtelen eltűnne az internet a föld színéről, akkor az egész világ megbénulna, mert már mindennek a hálózat adja az alapját, amit én személy szerint elég szomorúnak és veszélyesnek tartok. Ahogy megszerezzük az első internetképes eszközünket, a világhálóra való csatlakozás után már be is kerültünk az imént említett körforgásba, amiből már nincs visszaút…
Az első állomás az online jelenlét és a böngészés. A második lépés a különböző dolgokra való rákeresés, a regisztráció és az adataid megadása. Nem tudsz mit tenni, az adataidat a legtöbb helyen meg kell adnod. Ennek az az oka, hogy ma a legnagyobb érték és fegyver egyben az információ. Semelyik ásványkincs és pénzmennyiség vagy bomba nem ér fel az információ hatalmához. Ha már tudnak rólad fontos dolgokat, akkor az adatok birtokosai úgy strukturálhatják a te irányodba a marketingtervet, ahogy akarják. Így jön képbe a harmadik lépés, az adatok feldolgozása, végül a negyedik, a keresésoptimalizálás és a hirdetés.
Az data-feed fő színtere a közösségi média. Majdnem mindenki ott található meg a felhasználók közül. Ez magyarázza az influencerek megjelenését és sikerességét egyaránt. Ezután jönnek a webshopok, majd az egyéb weblapok és végül a már nem túl népszerű fórumok. A cégek többnyire ezekről a területekről táplálkoznak.
Ha most úgy döntesz, hogy elhagyod ezeket a felületeket, akkor már hiába teszed. A data-feed-marketinget az okoseszközök előtt is művelték, csak nem tudtuk… Talán a legidősebb, Magyarországon is megtalálható példa a Shell töltőállomásokon igényelhető Clubsmart kártya volt. A pontok gyűjtögetésével és a beváltható ajándékokkal nemcsak a vásárlásösztönzést növelték, de megfigyelték a vásárlási szokásaidat is. Így olyan kedvezményeket ajánlottak neked, amik téged érdekelhetnek. A mai napig így működik a Tesco Clubcard vagy bármely más hűségprogramhoz tartozó kártya.
Bármennyire is ijesztőnek hat a jelenség, ez nem számít illegálisnak. Amíg egy cég internetes értékelésekből, kommentekből, HTML-kódok kiolvasásából, programnyelvekből vagy akár az előbb említett kártyákból dolgozik, addig a data-feed-marketing legálisnak minősül. Ellenben ha mások jogait sértő módon, például hackeléssel, lehallgatással vagy bármely külső eszközzel végeznek ilyesféle tevékenységet, az súlyos következményeket vonhat maga után.
A data-feed félelmetes tud lenni, mert ott van és ott lesz velünk az életünk végéig. A közvélemény szavaival élve, „a nagy testvér mindent lát”. Ezzel tisztában kell lennünk és akkor cselekszünk a legbölcsebben, ha mindig jól meggondoljuk, hogy kinek, hol és mikor adjuk meg az adatainkat. Mielőtt bárhova is regisztrálnál, jegyezd meg, hogy az internet sosem felejt…