A hatékony tanulás egy olyan téma, amely minden diák életében kulcskérdés. Számomra ez nem csak a jó jegyekről szól – fontos, hogy az ismereteket megértsem és, hogy később alkalmazni is tudjam őket. A korábbi tanulmányaim során elég volt odafigyelnem és jegyzetelnem, majd néhányszor átolvasni az anyagot, gyakran csak a reggeli buszon zötykölődve. Azonban az egyetemi mindennapokba bekerülve, hamar nyilvánvalóvá vált, hogy ez már kevés lesz ide.
Mindig is sok minden érdekelt, hajlamos vagyok egyszerre több dologba belevágni, majd félbehagyni őket, ha új téma kelti fel az érdeklődésemet. A hobbijaimmal szemben ez kevésbé működik a tanulásban, hiszen a számonkérések nem azokat a témákat érintik, amik épp inspirálnak. Meg kellett tanulnom, hogy a következetesség fontosabb, mint az aktuális lelkesedés.
Amikor tanulási módszereket keresünk, könnyű elveszni a technikák és az alkalmazások rengetegében. Továbbá meg kellett tanulnom, hogy ami mások számára bevált technika, az nem feltétlen lesz a számomra is az. Ilyen technika volt például a Pomodoro, ahol 25 perc tanulást 5 perc szünet követ. A negyedik ismétlés után pedig egy hosszabb szünetet tartunk. Bár elvileg a fókuszt erősíti, én hamar elkalandoztam a tanulási szakaszok közben, a szünetek pedig gyakran jóval hosszabbra sikerültek. Hasonlóan jártam a digitális jegyzeteléssel is: a kreativitásom magával ragadott, és a tananyag helyett a tökéletes Notion-oldalak létrehozására koncentráltam. Meg kellett tanulnom, hogy a vizualitás nem helyettesíti a megértést. Hallottam olyan technikáról is, ahol az órán csak a lényeget jegyzetelik le, vagy folyamatábra-szerű jegyzeteket készítenek. Bár ezeket érdekesnek tartom, nálam az aktív figyelés önmagában kevés. Szükségem van részletes, átgondolt jegyzetekre, még akkor is, ha a tananyagot feltöltik az oktatók.
Miután a sokadik körömet futottam le a hatékony tanulás módszerének keresésében, felállítottam néhány alapszabályt. Először is: a használt szoftver legyen egyszerű. Nem kellenek csicsás jegyzetek a megértéshez. Másodszor: a tudásom rendszeres ellenőrzése. Mivel sokszor nehezemre esik koncentrálni, a kérdéseken és kvízeken keresztüli gyakorlás sokat segít egy hosszabb anyag megjegyzése során.
A jegyzeteléshez végül visszatértem a papíralapú jegyzetekhez, illetve a Google Dokumentumokhoz, mivel utóbbi felhőalapú és bárhonnan elérhető. A tanulást segítő szoftverek közül pedig nemrég találtam rá, a Google NotebookLM weboldalára. Ide pdf-formában feltölthetem a tananyagot, majd AI segítségével van lehetőségem podcastet, kvízeket és tanulókártyákat generálni. Szükség esetén akár kérdezhetek is, és a források alapján kaphatok magyarázatot. Bár eleinte szkeptikus voltam az AI-alapú tanuló szoftverekkel, ez valóban bevállt. Korábban is használtam már szöveg felolvasókat, hiszen így vezetés közben is tudok készülni az óráimra, akár a reggeli dugóban állva, ezért kifejezetten tetszik a podcastgeneráló része.
A hatékony tanulás azon múlik, hogy megtaláljuk a saját rendszerünket. Biztos vagyok benne, hogy a későbbiekben is fogok kísérletezni különböző digitális jegyzetelős szoftverekkel és technikákkal, viszont fontos bizonyos keretek között tartani ezeket, hiszen a számonkérések előtt elengedhetetlen a jó időbeosztás és a priorizálás.
 
                          
