A tökéletességre törekedve a művészetek minden
létező területén sokan alkalmazták az aranymetszés szabályait.
A szemmel látható területekre fókuszálva először a festészet felé fordulok. A
művészek által használt vásznakat az aranymetszés arányainak megfelelő
rácshálóval láthatjuk el, melyek egyben magát a koncepció lényegét tárják a
szemünk elé. Ahogy a fényképkészítés közben, úgy itt is elsődleges szempont a
részletek elrendezése, a vizslató tekintetek tudatos vezetése.
Tehát a teljesség igénye nélkül mutatom be néhány híres festő alkotását példaként. Kezdésnek beszéljünk az olasz barokk kori mesterről, Michelangelo Merisi da Caravaggio-ról. Első jelentős vallási témájú vászna az Assisi Szent Ferenc az extázisban című mű.
A harmadoló vonalak tökéletesen kirajzolják a mű tárgyát. Még egy apró esztétikai megoldás, hogy az olajfestmény cselekménye a kép belső része felé irányul. Ezt a tippet ismét csak érdemes a fotókészítések során is figyelemmel követni. Emberek és állatok képi megörökítésekor érdemes azon az oldalon több helyet hagyni, amerre a mozgás vagy tekintet fordul. Így kelthetjük az álló képekkel is a mozgás természetes érzetét a nézőben.
Források:
https://pixinfo.com/cikkek/7-kompozicios-tipp-a-szebb-fotokhoz/
https://www.nikon.hu/hu_HU/learn-and-explore/photography-articles.tag/learn_and_explore/photography_articles/5-easy-composition-guidelines.dcr
De elég csak ránézni Leonardo da Vinci Szent Anna harmadmagával vagy Angyali üdvözlet című művére, ott is ugyanezeket fogjuk tapasztalni. Végezetül egy harmadik alkotót mutatok be: Gustave Courbet. Önarcképén két érdekes dolgot is megfigyelhetünk: a horizontvonal – mely maga a szemvonal – a felső aranymetszésben van. Másrészt a kéz formái kirajzolnak egy arany téglalapot, ezek az arányok együttesen árasztják a kép belső harmóniáját.
Források:
https://ligetmuhely.com/liget/s-nagy-katalin-szent-anna-harmadmagaval/
https://www.sutori.com/story/leonardo-da-vinci-angyali-udvozlet–KTMVtwPrF7RSU74mWb153SUv
https://contextus.hu/gustave-courbet-festo/
https://hu.painting-planet.com/szent-ferenc-eksztazisa-michelangelo-merisi-da-caravaggio/
Tovább haladva az irodalomra is ránézhetünk a matematika szemével. Bár a tények nem lesznek ugyanolyan kirívóak, mint korábban, én mindenképp szót szeretnék ejteni a versekben megjelenő ritmikai tagolásról, mely az általános akusztikai hangulatot határozza meg. De érzelmi súlypont alapján kijelölhetjük a kompozíciós arányokat is. A drámai cselekmények a tetőpontot elérve ezen eseménnyel minimum két vagy több részre osztják a szerkezetet. Bár azt mondani, hogy maga a bonyodalom tipikusan a második harmadban jelenik meg, hiba lenne, az viszont általános igazságként kezelhető, hogy a bonyodalom kezdetétől a konfliktus kirobbanásáig több idő kell, mint innen a befejezésig. Ilyen művekre példa: Dante Alighieri Isteni színjátéka vagy Kassák Lajos A ló meghal… kezdetű költeménye, de nem egy egyszólamú népdalra is ez jellemző.
Végezetül az érzékszerveink ezen területén megmaradva ideje a mérnök vonalat is belecsempészni a matematikai látkép megközelítésébe.
Az athéni Pantheon dinamikája is az aranymetszésből ered. De az építész mezsgyén túl tartószerkezetek formájában is megjeleníthetjük a korábban taglaltakat. A Madridban megtalálható High Trestle Trail névre hallgató híd felszerkezetének kereszttartóit tizenöt fokkal mindig az óramutató járásának megegyezően elforgatva egy igazán különleges összképet kapunk. Ha mindehhez hozzávesszük a távolban metsződő párhuzamosokat, ismét egy szépen kivehető Fibonacci spirállal találjuk szembe magunkat. Szinte ugyanez a helyzet a Szingapurban található The Helix híddal.
Források:
https://fibonacci.com/art-architecture/
https://www.dreamstime.com/marina-bay-singapore-nov-helix-bridge-previously-known-as-double-helix-bridge-pedestrian-bridge-marina-bay-singapore-image141353928
Egy másik érzékszervre áttérve a zenei oldalról teszek említést. A hang térbeli tagolódása mellett a zene időbeli lefolyásának síkján található alapvető arányképzés is feltűnik. Egy 8 (ugyanolyan hosszú) egységet átfogó idő-forma keretein belül az összefüggő felosztások 2-es és 3-as csoportokba rendeződhetnek. Ezekből a 2:3:5:8 arány kapcsolatokat képezik le. A magyar zeneszerzők közül Bartók Béla emelkedik ki ezen a területen.
Források:
https://apps.lfze.hu/netfolder/PublicNet/Doktori%20dolgozatok/benedikt_burghardt/disszertacio.pdf
Mindezek után azonban ki kell mondanom, hogy a matematika és a szabályosság se minden a szépség szubjektív mivoltának megfogásában. Minden ember egyedi, így az ízlésük és az elvárásaik is. Mindegyikünknek más a szépségideálja.