Valaki, aki járt már repülőtéren, nagy valószínűséggel tisztában van vele, hogy egy repülőgép nem csak nagy, de óriási is tud lenni. Azt viszont kevesebben tudják elképzelni, hogy egy repülő akkora legyen, hogy képes legyen tankokat, vonatot, vagy akár egyenesen egy űrsiklót is vinni. Már pedig 640 tonnás maximális felszálló tömegével ez minden idők legnagyobb repülőgépe, az Antonov An-225.

Az Antonov átlagos utasszállítók mellett /forrás: reddit
1980-as évek, a hidegháború még nagyban folyik. A Szovjetunióban egy igen égető problémát kellene orvosolni. Az égető probléma az űrprogram leendő űrsiklóiról szól, mégpedig hogy hogyan lehetne őket a gyártól a kilövés helyére szállítani a legrövidebb idő alatt, anélkül, hogy az űreszköz bármilyen fajta sérülést szenvedne. A leglogikusabb megoldás erre az ég, természetesen egy masszív, nagy tömeget is elbíró repülőgép fejlesztése.
Mármost felmerülhet első kérdésként, hogy miért van szükség az elemek szállításához egy repülőre. Miért nem lehet megoldani mind ezt hajóval vagy a vasút segítségével? Nos az egész felvetés annak volt köszönhető, hogy a kilövéshez szükséges eszközök alkatrészei a Szovjetunió különböző részein gyártották. Ráadásul csak rontott a helyzeten, hogy hajóval nem lehetett szállítani, mivel a gyártás a tengerparttól távol történt, a vonat pedig sokszor már az alkatrészek mérete miatt sem jöhetett szóba.

Emiatt maradt a légi szállítás és ennek köszönhetően születhetett meg három éves tervezés után, 1988-ban az Antonov An-124 utódja, az An-225.
Mivel az egész projekt egy már kész gép alapjaira épült, nem volt szükség túlságosan komoly változtatásokra. A változtatások közé tartozik a 7 méterrel meghosszabbított törzs, egy hosszabb szárnyfesztávolság két hajtóművel és nyolc, a leszállást segítő kerékkel kiegészítve. Komolyabb változás a vezérsíknál történt. Mivel a gépnek a törzse a tetején akár egy űrsiklót is el kellett tudnia szállítani, emiatt a meg volt a veszély a turbulencia kialakulására, amely irányíthatatlanná tudta volna tenni a gépet. Ennek elkerülése érdekében a vezérsíkot a vízszintes vezérsík két oldalára helyezték át.

A Burannal a fedélzeten
A repülőgépből egy működőképes és egy részben megépített példány készült. Az üzemben lévő jármű 1988-tól 2022-ig szolgált. A Szovjetunió felbomlása után a gépet a kínai termékek szállítására méretezték át.
Viszont ha valaki ma meg szeretné tekinteni minden idők legnagyobb és legsúlyosabb gépét, akkor sajnos csalódnia kell, mivel a gép 2022-es leszerelése nem a repülő nyugdíjazásának, sokkal inkább az orosz ukrán háborúnak köszönhető. Ugyanis az invázió egyik részeként az orosz csapatok áldozatául esett a hosztomeli repülőtér is, ahol karbantartás alatt állt az Antonov. A sajtóban kiszivárgott képek alapján a repülőgép javíthatatlan károkat szenvedett. A gépet elbontották és a jövőbeli tervek szerint a használható alkatrészeket a másik, jelenleg félkész Antonov An-225 kapja.

Az AN-225 roncsai a hosztomeli reptéren /forrás: CNN