A We Robot esemény keretein belül mutatta be Elon Musk vezetésével a Tesla 2024. október 11-én a gyár legújabb terveit egy autómobilról, amelynek legnagyobb különlegessége, hogy nincsenek rajta visszapillantó tükrök, se pedálok, de még kormány se. Tehát minden bizonnyal vezető nélkül képes önmagát kormányozni. Az automobilt Tesla Cybercab névre keresztelték el. Szintén az esemény keretein belül ismertették meg a közönséggel a Tesla Robovant, amely a Cybercabbel ellentétben a kettő helyett húsz személy szállítására képes.
1. ábra A Tesla Cybercab és mögötte a Tesla Robovan terve/ forrás: Electrive.com
Ezen járművek megjelenésével jogosan gondolhatnánk, hogy forradalmasították a közlekedést, ezek után a taxisofőröket is a mesterséges intelligencia áldozataiként könyvelhetők el és új hivatást kereshetnek maguknak.
Az ilyen mesterséges intelligencián alapuló önvezető rendszerek igen komoly aggályokat vethetnek fel, mivel mindig számításba kell venni a lehetséges meghibásodásokat. A kormány helyén egy hatalmas képernyő van, amelyen az utasok nézhetik a Trónok harcát vagy játszhatnak különböző videójátékokat. Tehát az autó önvezetési rendszerére vannak utalva a járműben utazók, ami azt jelenti, hogy adott esetben az út közben fellépő műszaki hibákat és az utazás alatt adódó akadályok kikerülését is az önvezetési rendszernek kell megoldania. Tehát egy nagyobb kátyú kikerülése egy igen komoly operációs kihívásnak tűnik. Mindezt tetézi a tény is, hogy régebben is és nagy valószínűséggel a jövőben is fel fognak lépni önvezetési rendszerek által igen nehezen feldolgozható hibák, amikor például az önvezetési rendszer az ellenkező sávba téved és a sofőr életét a kormány menti meg, amely által vissza tudja magát kormányozni a saját sávjába.
Viszont a Cybercab, vagy az Amazon ZOOX Robotaxiknál sajnálatos módon kormány hiányában egy ilyen manőver megoldhatatlan feladatnak bizonyul. Tehát mindenki biztonságának a megóvása érdekében maradt a kocsikba szerelt vészfék, amellyel pedig nagy valószínűséggel az út közepén lehet megállni, tehát a taxinkkal blokkoljuk a forgalmat a mögöttünk jövők vagy a velünk szembe jövők számára. A Cybercab beharangozott koncepciója tehát alapból értelmetlen, mivel a rendszer, amivel reklámozzák, már most is létezik a jelenleg fellelhető Tesla-modellek többségében.
Tehát a Tesla Cybercabbe történő beszállással lényegében életveszélynek vagyunk kitéve az ilyen felesleges kis apróságok, mint a visszapillantó tükör vagy a kormány hiányának köszönhetően.
2. ábra Egy Cybercab belseje, láthatóan csak egy képernyő található a konzolon/Forrás: Tesla
A Cybercab várhatólag 2026-ban fog megjelenni, az előrejelzések szerint 30000 USA dollárba fog kerülni.
/Forrás: Tesla
Nyilván fölmerül a kérdés, hogy mi értelme volt az idei We Robot rendezvénynek. Alapjáraton a Tesla egy olyan cég, amelynek hivatalos reklámja a hype. Emiatt is van arra szükség, hogy Elon Musk mindig rivaldafényben maradjon, mivel ezáltal tudja sugározni a külvilág felé, hogy ő egy új, Edisonnal vagy Teslával vetekedő zseni, akinek minden valós problémára van megoldása, a valóságban a Tesla nem autógyártó, hanem egy folyamatosan az innovációval foglalkozó techvállalat, tehát sokkal nagyobb haszonkulccsal lehet befektetni.
Tehát kijelenthető, hogy a robottaxi és vele együtt a Cybercab vagy a Robovan igazából csak egy polgárpukkasztás.